Online Marketing kosten en tarieven (vergelijken)

Wat kost online marketing nou? Die vraag hoor ik regelmatig. En die vraag heb jij ook gesteld, aangezien je dit bent gaan googlen en op deze pagina bent gekomen (tussen ons: om jou hier te krijgen heb ik SEO en/of SEA ingezet 😉)

Een terechte vraag, want er is geen simpel of eenduidig antwoord. Maar ik help je graag verder om meer over de kosten, prijzen, tarieven (of liever: investering) te vertellen.

Kosten van online marketing

In short: de uurtarieven voor online marketing variëren tussen de €30,- p/uur tot €150 p/uur. Uiteindelijk starten de kosten / prijs van online marketing van €100,- per maand tot wel €5000,- per maand. Ten slotte zijn ook bedrijven of partijen die geen vaste kosten rekenen, maar een percentage van je omzet of advertentiebudget vragen. Dat noemen we performance-based online marketing.

Zoals je ziet lopen de kosten, prijzen en tarieven flink uiteen. Dat komt doordat een flink aantal factoren meespelen hierin.

De kosten en tarieven zijn afhankelijk van o.a. de volgende factoren:

  • Het type van jouw bedrijf: ben je een zzp’er die minimale ondersteuning nodig heeft? Of een groot internationaal bedrijf dat een partner met expertise ver buiten Nederland zoekt (of met een mooi kantoor om langs te komen)
  • Niveau van de online marketing expertise: je hebt junior specialisten die een online SEO cursus hebben gevolgd, medior specialisten die bij een bureau werken of een senior freelance specialist met 15 jaar ervaring. Dat zijn enorme verschillen, en dus ook in uurtarief.
  • Type specialist dat je zoekt: er zijn huis, tuin- en keuken marketeers die je kunnen helpen, ervaren freelancers met bewezen expertise, beginnende marketingbureaus, of online marketing bureaus met een trackrecord. Jouw uitdaging bepaalt uiteindelijk het type specialist dat je zoekt.

Het advies is dus om je niet dood te staren op de prijzen, maar een match te zoeken tussen jouw vraagstuk, de online marketingpartij die daarbij past en een tarief dat hier passend bij is.

Price is what you pay. Value is what you get.

Warren Buffet

Als online marketing goed wordt gedaan, dan brengt dit jou meer op dan dit je kost. Online marketing is dan een investering. Een kostenpost is geld dat je niet meer terugkrijgt.

Tip: Wil je graag weten wat jouw opbrengst kan zijn t.o.v. van de opbrengsten? Vul dan de leadgeneratie calculator in (niet geschikt voor e-commerce). Via een slimme berekening ontvang je direct inzicht in de potentiële opbrengsten vs. de kosten van je online marketing.

Bereken het zelf »

Normale verdeling van tarieven en budgetten:

gemiddeld tarief online marketing

Verschillen tussen online marketing tarieven

Hoe verklaar je nou als potentiële klant (of favoriete collega in mijn geval) die verschillen in prijzen en tarieven? Dat is niet eenvoudig te beantwoorden, maar ik probeer het toch.

Om het antwoord te geven ga ik uit van een verschil in uurtarief:

  • De kwaliteit wordt bepaald door de jaren ervaring én het niveau van opleiding. De een heeft een aantal jaren op school educatie gehad, de ander bij een gerenommeerd bureau of organisatie gewerkt.
  • Daarnaast speelt scholing, training en kennisontwikkeling een rol. Van een duurdere partij of freelance marketeer mag je verwachten dat ze investeren in innovatie en nieuwe kennis.
  • De kosten voor goed werkgeverschap (ook voor freelancers). Denk aan pensioenopbouw, een ergonomische werkplek, secundaire arbeidsvoorwaarden, verzekeringen en AOV, etc. Een startende freelancer zal deze kosten nog niet hebben, maar of het goed is voor op de lange termijn?
  • De investering die een partij doet in online marketing tooling. Denk aan software als SemRush, Advertentie-automation, KPI monitor of een Social Media planner. De kosten hiervan kunnen aardig oplopen, maar bepalen ook jouw succes.
  • Simpelweg vraag & aanbod. Een bekend bureau of supergoede freelancer zal meer volgeboekt zitten dan iemand met minder kwaliteiten. Hoe minder aanbod, hoe hoger de prijs 😉

Online Marketing prijzen via uurtarief, vast budget of performance-based

Zoals je vast in de compacte uitleg hebt gelezen zijn er flinke verschillen in hoe een online marketing partner de prijs of kosten bepaalt. Laat ik vooropstellen dat geen van de methodes per definities slecht is. De argumentatie waarom een freelancer of bureau een methode hanteert verschilt gewoonweg.

De methodes en daarbij horende kosten-opbouw kan ik wel voor je toelichten:

  1. Facturatie op basis van uurtarief: in dit geval wordt een uurtarief naar jou gecommuniceerd. Het voordeel hiervan is dat je eenvoudig kunt vergelijken met andere partijen. Het nadeel is dat er bijvoorbeeld uren bijgehouden worden en dat je een nacalculatie kunt krijgen. Dat zijn dus onverwachte kosten, meh. Een ander nadeel is dat je snel kiest voor de goedkoopste optie. Maar goedkoop is helaas vaak duurkoop..
  2. Facturatie op basis van budget: in dit scenario bespreek je een maandelijks budget voor online marketing. Het voordeel is duidelijkheid in kosten, en het is goed inzichtelijk of de investering past bij je budget. Het nadeel is dat je goede afspraken moet maken over de werkzaamheden: worden de uren wel gemaakt, en voldoende rendement voor jou behaald? Leg dit dus goed vast!
  3. Facturatie op basis van performance: in dit geval krijgt een online marketing partij een percentage van jouw omzet of advertentiebudget. Dit lijkt heel voordelig, toch? Je hebt immers geen kosten als je geen (extra) omzet hebt. Maar er is zitten ook zeker nadelen aan…
    Want wat als de partij besluit geen tijd in jouw marketing te besteden? Dan groei je alsnog niet. Dat kan omdat een andere partij meer geboden of potentie heeft dan jou.. Of je werkt op basis van advertentiebudget, wat concreet betekent dat hoe meer er uitgegeven wordt, hoe meer de partij verdient. Hopelijk lees je de contradictie hier. Helaas zien we dat veel black-hat of onbetrouwbare partijen gebruik maken van deze methode. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar let dus wel goed op!

Zoals ik al aangaf: geen methode is per se negatief. Maar bekijk dus goed welke tariefstelling goed bij jou past.

Hoe bepaal je of een uurtarief of budget redelijk is?

Simpelweg door voor jezelf vast te stellen wat je over hebt voor online marketing. Kijk ten eerste wat je zelf wilt investeren. Dit doe je door een voorstelling te maken van wat je ervoor terugkrijgt.

Op deze manier werk ik als freelance consultant ook: we stellen samen groeidoelen af. Bijvoorbeeld een omzettarget dat we willen halen. Op deze manier maak je voor jezelf concreet of een investering redelijk is (en businesswise slim!). De uitspraak penny wise and pound poolish ken je vast 😉

freelancecrew reviews

Kijk ook naar de vertrouwensaspecten.

Bepaal daarnaast of een uurtarief of budget redelijk is door tastbare factoren te nemen. Dit zijn reviews, recensies, cases, etc. Bel bijvoorbeeld een genoemde klant van de partij op om te vragen hoe de samenwerking verloopt. Google het bedrijf of het niet slecht in het nieuws is gekomen. Vraag door in een gesprek.

Er zijn veel zaken die je zélf kunt ondernemen om vertrouwen te krijgen.

Online marketing uitbesteden of zelf doen?

Ben je inmiddels al geschrokken van de genoemde prijzen? Of wil je graag veel investeren in online marketing? Let dan goed op de volgende zaken:

  • Ben je een zzp’er, starter of start-up en vind je de investering hoog + heb je veel tijd beschikbaar? Leer online marketing dan zelf! Het internet staat vol met (gratis) materiaal en de basis is geen rocket science. Zo bouw je zelf aan je eigen bedrijf en kun je wél investeren als je groeit! Eventueel kun je voor een laag bedrag ook hulp vragen van bijv. online marketing coaching. FreshFusion is zo’n partij.
  • Heb je veel generieke marketingklusjes en wil je meer dan 2.000 euro maandelijks in online marketing investeren? Vraag je dan goed af of je niet beter een marketing medewerker kunt aannemen. Bij een hoog bedrag moet je kennis en expertise kopen en geen handjes. Voor algemene marketingklusjes is een online marketingbureau vaak te duur. Wél kunnen zij helpen met specialistische kennis.

Als freelancer ben ik zelf ook op 0 begonnen. Door zelf je boekhouding, marketing, sales, etc. te leren wordt je slimmer en kun je effectief groeien. Op het moment dat je tijd schaars wordt, kun je iemand inschakelen voor je online marketing (of die marketingklusjes)

Wat zijn jullie freelancer tarieven?

Onze groep specialisten bij FreelanceCrew werken met vaste online marketing budgetten, gebaseerd op een eerlijk en transparant uurtarief. Waarom? Omdat we hiermee vier concrete zaken kunnen realiseren:

  1. Hierdoor kunnen we voldoende uren besteden aan jouw online groei 🙂
  2. Daarmee kunnen we aantoonbaar maken dat je deze investering er simpelweg uit gaat halen!
  3. Omdat we zo geen nacalculatie hoeven te sturen. Wat deze maand niet past, doen we de volgende.
  4. Tenslotte kunnen we hiermee bepalen of we een match zijn. Zijn onze groeipakketten boven jouw budget? Dan is jouw organisatie waarschijnlijk te klein voor onze expertises om echt impact te kunnen maken. Vind je de groeipakketten aan de lage kant? Dan kunnen wij jou als freelancers waarschijnlijk niet genoeg tijd en expertise bieden om je verder te helpen.

De tarieven van onze groeiaanpak:

Bekijk hier onze eerlijke en transparante tarieven

De tarieven zijn o.a. afhankelijk van het aantal expertises die je nodig hebt. Wil je een echte all-round CMO naast je? Dan wil je ook maximaal groeien 😉

Online groei samen met online marketing freelancers oppakken

Daarnaast nog even de voordelen en prijstechnische redenen waarom een online marketing freelancer en goede keus zou zijn:

  • Wij zijn geen bureau, maar jouw externe online marketing collega (én sparringspartner);
  • Met een freelancer die je inhuurt, heb je lagere kosten dan een medewerker, maar vaak wel met meer resultaat;
  • Als freelancers hebben wij geen overhead kosten die veel online marketing bureaus wel hebben. Denk aan managers of een duur kantoor dat betaalt moet worden.
  • We maken alles super inzichtelijk voor je, bijvoorbeeld via een visueel dashboard. Zo heb je altijd naslagwerk of de investering het waard was;
  • Daarnaast bellen wij je proactief op. Met nieuwe ideeën, kansen of gewoon een goed partnergesprek over jouw bedrijf. We bellen je zelfs als je daar geen zin in hebt.

We hebben lang genoeg gepraat; wanneer starten we?

Gisteren? Helaas is dát niet mogelijk. We moeten namelijk ook nog wat zaken regelen. Heb je interesse dan gaan we eerst checken of er een match is en onze crewleden voldoende tijd voor je hebben. Kunnen we die vinkjes zetten? Dan ontvang je offertes van de freelancers voor de door jou gevraagde expertises. Is die akkoord? Dan starten we de 1e van de volgende maand.

Een offerte aanvragen »

TL;DR

Wat kost online marketing nu?

De uurtarieven voor online marketing variëren tussen de €30,- p/uur tot €150 p/uur. Uiteindelijk starten de kosten / prijs van online marketing van €100,- per maand tot wel €5000,- per maand. Performance based marketing kost een percentage (1-15%) van je omzet of advertentiebudget.

Waar is de prijs van online marketing op gebaseerd?

Op het type samenwerking dat je zoekt en de waarde die je krijgt. Dit zit hem vooral in type organisatie (zzp, interim, bureau), het niveau (bijv. aantal jaar ervaring, en gerealiseerde successen) en vraag/aanbod in de markt en de gezochte speler 😉

Welke vormen van budgettering zijn er?

Er zijn 3 vormen: 1) op basis van uurtarief. 2) op basis van maandbudget / value based pricing. 3) op basis van performance / percentage van omzet/budget.

Wat zijn jouw tarieven, Etienne?

Ik werk op basis van value based pricing, wat zich vertaald in een maandbudget. Wil je de pakketten en investeringen weten? Dan moet je toch écht even doorklikken 🙂

Over FreelanceCrew

Dé plek voor jouw online marketing bemanning. Plaats je opdracht en onze experts helpen jou om de wind weer in de zeilen krijgen!

Growth hacks & tips

Onze crewleden delen graag 1x per maand de beste growth hacks met jou:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jouw succes met onze crew

FreelanceCrew is dé plek om jouw online marketing bemanning samen te stellen. Of dit nu 1 expertise is of een hele kajuit vol: wij zijn er om jouw uitdagingen aan te nemen. Gelukkig spreken onze klanten voor zich! Onze crewleden staan voor je klaar. Plaats je opdracht en wij zorgen dat je zo snel mogelijk de juiste specialist aan boord hebt.

Overtuigd? Neem de touwtjes in handen en plaats je online marketing opdracht.