13/09/2020

Adblockers meten in Analytics via GTM

Ben jij een website of webshop eigenaar, en toon je banners om inkomsten te verwerven? Je hebt je bijvoorbeeld aangesloten bij AdSense, Media.net, RevContent of PopAds. Of zelfs via een RTB platform. Dan kan het zijn dat je inkomsten misloopt. Namelijk doordat personen AdBlockers gebruiken, de beruchte extensies die jouw advertenties blokkeren voor die specifieke bezoekers.

Vanwege het toenemende gebruik van Adblockers bestaat er een kans dat een (groot) gedeelte van de bezoekers van jouw website Adblockers gebruikt. Vervelend, maar ook wel begrijpelijk. Veel advertenties zijn de afgelopen jaren nogal opdringering gepresenteerd aan online surfers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hier een tegenreactie op is gekomen, in de vorm van (gratis) Adblockers.

adblockers meten
Welcome to the internet

Wat te doen aan Adblockers die inkomsten derven?

Mogelijk ben je het wel eens tegengekomen op bepaalde websites: een banner, melding of popup die waarschuwt dat er een Adblocker actief is. Hierin kan de websitebezoeker attent worden gemaakt dat er een AdBlocker actief is. Bijvoorbeeld om zo te vragen deze uit te schakelen, een donatie te doen, of om bijv. een account aan te maken.

Handig! Maar….

Dan zul je wel moeten weten wie een Adblocker gebruikt. Laten we daarin wel met het begin beginnen: welk percentage van je websitebezoekers nu daadwerkelijk een adblocker heeft draaien. Daarmee krijg je:

  1. Inzicht in de aantallen en dus verloren inkomsten
  2. Een beeld hoe noodzakelijk het is om een investering in een melding te doen
  3. Het is ook gewoon leuk om te weten ?

Gelukkig is het goed mogelijk om deze getallen inzichtelijk te krijgen. Hiervoor heb je wel de basis voor je website analyse nodig: Google Analytics. Heb jij dit nog niet, óf heb je hier nog geen inzicht in? Maak dan snel een account aan of vraag toegang hiertoe!

Voor de handige marketeer of webbouwer heb ik een korte handleiding geschreven om het Adblock gebruik meetbaar te maken met de hulp van Google Tag Manager. Dit is een handige tool die de code van je website toegankelijk maakt via een zogenaamde “container”. Bekijk hieronder de gratis handleiding.

Download de handleiding “AdBlockers gebruik meten in Google Analytics”

Het document is gratis te downloaden hieronder. Doe er je voordeel mee.

Download handleiding:

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Hulp nodig bij het instellen?

Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact op met de Crew, dan helpen we je verder om de meetpunten te installeren & het Adblocker gebruik inzichtelijk te maken.

Contact opnemen »

Etienne van de Boel

Ondernemer en growth marketing expert. Naast mijn eigen bedrijf werk ik (mee) aan start-ups die het leven van mensen gemakkelijker, beter en gezonder maken.

Overtuigd?Plaats dan je online marketing opdracht!

Neem de touwtjes in handen en plaats je opdracht. Onze crewleden staan voor je klaar. Wij zorgen dat je zo snel mogelijk de juiste freelance specialist aan boord hebt. Beloofd!